قالب وردپرس افزونه وردپرس
جوک و کاربرد آن

جوک و کاربرد آن

جوک و کاربرد آن

کاشی جوک (جوک دونبش یا جوک جنقی):

نوعی کاشی‌ است کـه بـه عـنوان‌ قاب‌ برای‌ سطوح کاشی به کار می‌رود.این‌ کاشی‌ به‌ اشکال‌ مختلف و از جمله یک نوع آن بـرای کـادر نبش دیوارها که‌ دوطرف آن لعاب داده شده،ساخته می‌شود که به آن جوک‌ دونبش‌ می‌گویند.نوع‌ دیگر‌ برای مـا بـین دوسـطح متفاوت کاشی ساخته می‌شود مانند‌ کاشی‌ دوال.

سطح لعابدار کاشی جوک معمولا با طرح جوی رنگ‌آمیزی می‌شود کـه بـه آن جوک دونبش،جوک جنقی و جوک چفت‌ هم‌ می‌گویند.جوک‌ جنقی‌ بیشتر برای زاویه‌ها،رسم‌بندی سقف‌ها بـه کـار می‌رود.کاشی جـوک با طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون ساخته می‌شود ولی‌ شکل قالب و اندازه آنها تفاوت چندانی باهم ندارد.در این مـیان فـقط جوک‌پیچ از نـظر‌ نما‌ متفاوت تر‌ از سایر انواع جوک است.

اسامی کاشی‌ها مانند برخی از اصطلاحات معماری،منطقه‌ به‌ منطقه‌ فـرق مـی‌کند،مثلا ممکن است مردم یک منطقه به کاشی جوک‌ «چفت» بگویند و در منطقه‌ای دیگر«جوک» بگویند.در طول قرون‌ متمادی‌ دوره‌ی‌ اسلامی‌ ایران عـلاوه بـر کاشی‌های ذکر شده انواع‌ دیگری از کاشی مانند زرین‌فام،غاز مغازی‌ و…کاربرد‌ داشته‌اند‌ که‌ امروزه بـه دلایـل مختلف کاربرد برخی از آنها یا بسیار کـم شـده یـا اینکه‌ به‌ کلی‌ کاربرد‌ خود را از دست داده‌اند و بـاید سـراغ آنها را فقط از موزه‌ها گرفت.

مطلب پیشنهادی

آشنایی با هنر کاشی کاری

ساخت كاشی كه با استفاده از خاك رس انجام می شود از جمله اموری است كه مراحل مختلف آن باید با ظرافت و تخصص خاص همراه باشد . این مراحل نمونه برداری از خاك ، آزمایش و سپس تهیه خمیر و قالب گیری را شامل می شود . كاشی پس از خارج سازی از قالب به صورت خام پخت می شود و سپس كار لعاب دهی آن در رنگ های مورد نظر انجام می گیرد . به دنبال لعاب دادن ، پخت مجدد صورت می گیرد ، كه با این كار كاشی با یك رنگ ساده به دست می آسد